Persbericht: 21e Fietsverlichtingsactie in Leiden

Fietsersbond repareert gratis fietsverlichting

De Fietsersbond organiseert op zaterdag 29 oktober de jaarlijkse fietsverlichtingsactie. Dit jaar voor de 21e keer op rij. Iedereen kan gratis zijn fietsverlichting laten repareren (kleine reparaties, om zoveel mogelijk mensen te kunnen helpen). Onderdelen zoals batterijen zijn niet gratis. Ook geeft de Fietsersbond handige reparatie- en aankooptips. Voor gratis reparatie en/of informatie staat de Fietsersbond van 11.00-16.00 uur op de Beestenmarkt.

In Leiden werkt BikeTotaal van Hulst al vele jaren mee.

Met name jongeren fietsen vaak in het donker en lang niet altijd met licht. Het kan knap lastig zijn om te zorgen dat je fietsverlichting altijd werkt, zo weet de Fietsersbond uit eigen ervaring. Daarom organiseert de bond deze reparatie acties en een campagne om te zorgen dat mensen elkaar aansporen en helpen om te fietsen met licht. ‘Ik wil je zien’ is het motto van de campagne. Want fietsen met licht is relaxed. Zo kom je veilig en zonder boete thuis. En houd je geld over om samen leuke dingen te doen.

Goede verlichting

Op http://www.fietsersbond.nl/fietsverlichting  is informatie te vinden over goede fietsverlichting en over de nieuwe lampentest van Testkees, de kritische consumentenvoorlichter van de Fietsersbond.

Over de Fietsersbond

De Fietsersbond is de grootste belangenvereniging van fietsers in Nederland met meer dan 35.000 leden en 1500 actieve vrijwilligers. De afdeling in Leiden overlegt regelmatig met de gemeente over het verbeteren van fietsroutes en fietsvoorzieningen.

Voor de goede orde wordt vermeld dat er tot 16.00 uur UITSLUITEND kleine, eenvoudige reparaties worden gedaan. Ook worden slechts die fietsers geholpen waar koplamp, achterlicht, bedrading en dynamo met draaiend wieltje aan de fiets bevestigd zijn. Fietsen die sterk vervuild of verwaarloosd zijn, worden niet in behandeling genomen. Afhankelijk van de drukte worden er volgnummers uitgedeeld. Wie te laat komt, kan 5 november bij Fietsersbond Oegstgeest terecht.

Meer info: http://leiden.fietsersbond.nl/

Behalve voor de veiligheid is werkende verlichting ook goed voor je portemonnee: de boete voor fietsen in het donker zonder verlichting bedraagt namelijk EUR 55,–.