







Categorieën
Een overzicht van knelpunten in de binnenstad van Leiden die snel moeten worden aangepakt. Hebben wij knelpunten over het hoofd gezien, meld ze ons.
Het probleem fietsparkeren
Het einde van een reis met een fiets is de parkeerplek. En die moet goed zijn; maar wat is dat?
Onze uitgangspunten voor het parkeren van fietsen zijn:
in het algemeen:
en in het bijzonder:
Fietsers en (geparkeerde) fietsen zijn een van de beeldbepalende kenmerken van de bebouwde omgeving in Nederland. En daarmee veelal geaccepteerd (door Nederlanders) en – uiteindelijk – ook als folklore geapprecieerd (door toeristen).
Maar er ontstaan hoe langer hoe meer situaties waarbij geparkeerde fietsen (ernstig) hinderen. En dat is dikwijls het gevolg van onvoldoende stallingscapaciteit, en geldt temeer in compacte (vaak historische) binnensteden zoals Leiden.
De gemeente buigt zich nu (voorjaar 2023) over de binnenstad, waarbij een hele reeks knelpunten is gesignaleerd. Desgevraagd heeft de Fietsersbond (Regio Leiden) op basis van een eigen inventarisatie aanvullende knelpunten aangedragen en tegelijkertijd een systematiek bedacht om de mate van hinderlijkheid te classificeren.
Voor zowel Fietsersbond als gemeente zijn de belangrijkste knelpunten bij het parkeren van fietsen:
Aanvullende knelpunten
Onze inventarisatie bracht enkele zaken aan de oppervlakte die in het gemeentelijke “lijstje” ofwel ontbraken ofwel onvoldoende belicht werden. Deze zijn met name:
Op de stationsweg geldt een parkeerverbod voor het stallen van fietsen.
Dat het rond het stationsgebied verboden is de fiets (langdurig) te stallen is begrijpelijk en terecht.
Het kan echter niet verwacht worden, dat voor een kort bezoek aan ANWB of VVV de fiets in fietsparkeergarage De Lorenz geplaats zou moeten worden. Omdat er geen rekken zijn, plaatst men de fiets ofwel voor de winkel – met enige hinder – dan wel er tegenover – zonder hinder – (vooral op zaterdag). Dat is echter niet toegestaan.
Dit wringt, je moet hier de mogelijkheid hebben de fiets kort (zeg 1 of 2 uur) te kunnen stallen. Dat hoeft zeker niet in fietsrekken, een parkeerzone zou ook s voldoen.
2. “Open” fietsparkeerplekken (Haarlemmerstraat, Haven, Korevaarstraat, zie fotos)
Er zijn veel plekken waar fietsen zonder hinder te veroorzaken neergezet kunnen worden.
Op een “open” plek, dat wil zeggen daar waar de wind vrij spel heeft, kunnen fietsen omvallen (zoals Haarlemerstraat, 1-4-2023, na een storm).
De gemiddelde windkracht aan de kust is 4 en in het binnenland 2. Om de kans op omvallen te verkleinen en verrommeling tegen te gaan, dienen voldoende fietsrekken, fietsnietjes, beugels ect. geplaatst te worden.
Andere voorbeelden zijn bij de Haven en Korevaarstraat.
Hier uitsluitend een parkeerzone creëren is dus onvoldoende, deze plekken zijn te “open”.
3. Morsstraat (zie foto)
Dit is een voorbeeld van een zogeheten “sectie met capaciteit” voor fietsparkeren. Die wordt volop benut. Maar niet iedere gestalde fiets laat voldoende ruimte voor voetgangers, en als er (meer) lastenfietsen komen te staan, wordt het te krap. Er ontbreken begrenzingen.
4. Oude Vest z(ie foto)
Vóór de Schouwburg ziet het er mager uit. De autoparkeerplaats bij de ingang leent zich uitstekend voor fietsparkeren.
5. Vrouwenkerkhof (zie foto)
Er is een beperkt aantal paarkeervoorzieningen bij de Haarlemerstraat aanwezig, maar niet in de buurt van horeca, bioscoop en museum Boerhave. Op gezette tijden is de situatie nogal chaotisch.
6. Woonstraten
In vele typische woonstraten in Leiden staan veel fietsen op straat geparkeerd. De hinder voor voetgangers en op andere fietsers is echter relatief gering, door het zeer beperkte autoverkeer. Wanneer voetgangers al dan niet met hulpmiddelen (bv. rolstoel) de rijweg op moeten, levert dat weinig risico’s op.
Niettemin zouden op sommige plekken meer voorzieningen gewenst zijn, onder meer in de vorm van fietsvlonders.
Hinder van geparkeerde fietsen
De mate van hinderlijkheid is afhankelijk van soort effect en frequentie.
Bij frequentie moet je denken aan:
Met kleuren kan de mate van hinder worden aangegeven (zie bijlage)
geel | Gering | Weinig hinder en lage frequentie |
oranje | Matig | Weinig hinder en hoge frequentie, Veel hinder en lage frequentie |
rood | Ernstig | Veel hinder en hoge frequentie |
De door gemeente en Fietsersbond gesignaleerde knelpunten en hun belemmeringsgraad kunnen met behulp hiervan in een tabel worden samengevat. Voor details in kleurentabel zie bijlage “download” <fiets parkeren, waar>
Suggesties