[inspraak bij Commissie Leefbaarheid en Bereikbaarheid 23-5-2024]

Fietsersbond uit kritiek op plan autoluwe binnenstad

Autoluw en fietsvriendelijk gemaakte binnenstad , maar …

Autoluwe binnenstad

Samenvatting

  • Het principe van de Autoluw Binnenstad wordt door de Fietsersbond Regio Leiden volmondig onderschreven.
  • De afsluiting van Turfmarkt en Rijnzichtbrug voor autoverkeer verbetert op die plekken de fietsveiligheid en het fietscomfort aanzienlijk.
  • Tegelijkertijd heeft de afsluiting Rijnzichtbrug geen onaanzienlijke consequenties voor de fietsers elders in de stad. Bij de voorgestelde aanpassingen bij alle andere (knel-)punten gaan fietser meer of minder op achteruit.
  • Er is daarbij weinig rekening gehouden met de vereisten van regionale- en hoofdfietsroutes (zoals vastgelegd door de Raad).
  • Ook kunnen ons de herinrichtingsideeën voor de Morsweg en de Morssingel niet bekoren:
  • op de Morsweg houden wij graag fietsvoorzieningen, liefst fiets(suggestie)stroken;
  • op de Morssingel is een vrijliggend fietspad over een lengte van slechts 150m onwenselijk vanwege de inherente overgangsproblemen (eenzijdig naar tweezijdig fietsverkeer en omgekeerd), het ontwerp gaat in tegen de wenselijke consistentie in de (fiets-)infrastructurele voorzieningen Morsweg- Morssingel. Ook door de daar geplande bushaltes.

Wij kunnen ons geheel niet vinden in gemaakte afwegingen van de onderliggende opties (zie desgewenst download, bijlage 2 – Morssingel).

  • De Fietsersbond bepleit:
  1. De Rijnzichtbrug in eerste aanleg eenzijdig voor autoverkeer af te sluiten,

en te bezien of de gevolgen aanpassingen op de knelpuntkruisingen noodzakelijk maken,

ook mede in het licht van de openstelling op 5 juli 2024 van de Corbulotunnel in de Rijnlandroute.

  1. Een vrijliggend fietspad langs het Utrechtse spoor, en daarmee vele inpassingsproblemen op Morsweg en Morssingel vermijdend. Het bestemmingsplan laat dat toe.

(Er is door het projectteam niet buiten het plangebied gekeken)

  1. (Tenminste minimale) fietsvoorzieningen op de Morsweg (vanwege bus en auto), liefst fietssuggestiestroken.

Indien fietspad langs de spoorlijn, dan op de Morssingel fietssuggestiestroken;

indien geen fietspad langs de spoorlijn dan op de Morssingel fietsstroken.

Een en ander zou in onze ogen het project Autoluwe Binnenstad nog fietsvriendelijker maken.

Voor ons uitgebreide reactie zie download

vnd.openxmlformats-officedocument.wordprocessingml.document ⋅ 7 MB

20240522_Reactie Fb op Autoluw – def

Download

Categorieën